Uncategorized

Undvik arbetsskador vid distansarbete

Hej på er!

Ni sitter kanske hemma vid köksbordet eller i soffan och läser det här? Ni är verkligen inte ensamma i dessa tider. En stor del av befolkningen arbetar idag på distans i och med pandemins utbrott.

Det fungerar riktigt bra för många att arbeta hemifrån, i alla fall till en början. Problemen brukar inte visa sig förrän efter ett tag. Vi må ha tekniken som krävs för att sköta vårt arbete på distans men de flesta har verkligen inte arbetsmiljön för det. Att sitta vid köksbordet är absolut inte optimalt. Många sitter böjda över sin laptop och belastar nacke och rygg på ett felaktigt sätt. Höj- och sänkbara köksbord kanske får bli en produkt för framtiden 🙂

Några enkla tips för att minska belastningen vid hemarbete:

• Res dig upp och ta ett varv runt köket en gång i timmen

• Lyft blicken och fäst den på en punkt längre bort i 30 sekunder för att vila ögonen

• Se till att armbågarna ligger i 90° – om inte använd kudde för att komma upp. Ett bra alternativ är att sitta på en balanskudde från tex fitnessbutiken. Du kommer upp samtidigt som den dynamiska sittpositionen motverkar stelhet och smärta.

• Om dina ben inte håller 90° – lägg en bok eller något som höjer upp dina ben till rätt vinkel

• Har du möjlighet att höja och sänka din arbetsyta? Sitt gärna på en Pilatesboll delar av dagen så att dina rygg- och svankmuskler får jobba aktivt.

Ett annat bra tips är att du står upp under dina videokonferenser. Försök hitta platser i hemmet där du kan sätta datorn på en bra höjd. Det kanske finns en bokhylla eller något liknande där du kan ställa den. Då undviker du dessutom att konstant visa ditt ansikte underifrån, något som vi alla som arbetar hemifrån ser dagligen på Zoom eller Google-meet. Att du dessutom per automatik ändrar bakgrund i dina möten är ju bara positivt för dina medarbetare!

Summa summarum. Tänk på att inte bli sittande för länge i samma ställning. På arbetsplatsen har vi ofta anpassade och ergonomiska möbler som motverkar skador. Dessutom finns där ofta så kallad avbrottsmoment som tex när en kollega kommer in och ställer en fråga eller den obligatoriska fikarasten. Det har visat sig att många hoppar över de naturliga pauserna när man arbetar hemifrån. Man tar kaffet framför datorn istället och fortsätter jobba vidare.

Så var rädd om er där hemma och tänk på er kropp!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *