Konflikhantering

Hej läsare!

Idag har vi en annan scenario att prata om, nämligen hur små saker kan påverka oss och om man inte tar itu med problemen så kan det växa sig stort och göra livet lite surare för många.

Dagens exempel handlar om konflikter som skapades av lite knivtillbehör. Ja, som ni läste rätt, vi ska se hur lite tillbehör av knivar skapade en konflikt mellan två kollegor. Det här utspelar sig på en restaurang där två kockar började bråka för att den ena tog den andras grejer (men mer låg bakom). Chefen har vetat om att det har varit konflikter mellan två kollegor, men chefen har valt att blunda för den här problematiken i tron att det bara var små saker, dock är det verkligen inte så det var.

Avsikten här är inte att lägga skulden på någon, varken de två medarbetare som hamnade i konflikten eller chefen (även om han bär på ett ansvar över arbetsmiljön och dess säkerhet som inkluderar den psykosociala arbetsmiljön). Det vi vill upplysa er med här är hur viktigt det är att inte blunda för problemen, även om de verkar små, för att de kan eskalera fort. I det här exemplet blev det så pass allvarlig att de två medarbetarna blev nästan fysisk våldsamma och de fick skickas hem med en gång, båda två. När chefen ringde för att berätta om saken började vi prata om vikten om att arbeta med konflikthantering inte som en åtgärdande resurs utan även som ett förebyggande exempel, för att människor ska kunna själva påbörja lösningen och även att man som iakttagande medarbetare ska kunna identifiera konflikten och antingen anmäla det eller vara någon medlare tills någon med mer ansvar tar över.

Ni där ute, företagare, entrepenörer med personal, ni måste lita mer på att det är viktigt att arbeta proaktiv för att undvika dumheter på arbetsplatserna, för det som hände mellan kockarna var egentligen en dumhet som inte behövde hända om man hade agerat i tid!

Så, tveka inte att investera i sådana här saker, det lönar sig, tro mig.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *