Hälsosamma chaufförer

Så var det måndag igen! Emellanåt tycker jag verkligen att det känns som att det bara är måndag och fredag, veckorna springer på och ibland är det svårt att hinna med. Under såna perioder brukar jag vara extra noga med att reflektera över dagen innan jag somnar på kvällen – en metod som kommit att bli min favorit är Bra boken som Mia Törnblom har myntat. Då skriver man tre saker som man gjort bra under dagen, tre saker man är tacksam över och tre saker man skulle behöva lite extra hjälp med. Jag brukar också lägga till tre saker jag ser fram emot nästa dag.

Detta gör att man upplever att tiden inte går lika fort, utan att man gör medvetna val och ser till att man har saker att se fram emot även under vardagarna.

Nog om det! Det jag tänkte skriva om idag är företagshälsa hos transportföretag. Ni som inte har jobbat på transportföretag och inte har någon insyn i hur en sådan organisation ser ut kanske ändå har upplevt stressade lastbilschaufförer på vägarna eller åkt med en busschaufför som var lite väl tung på gasen. Mycket av scenarion som dessa bygger helt enkelt på att chaufförerna har ett pressat schema och ska ta sig från A till B snabbast möjligt och undvika farthinder längst vägen.

Idag finns det restriktioner hur länge man får sitta bakom ratten som yrkeschaufför utan att ta rast, vilket är jättebra! Både för chaufförerna själva men också för andra trafikanter och medresenärer. Forskningen säger att är man allt för trött så går det att jämställa med att köra onykter.

Något som jag vill trycka på när det kommer till just företagshälsa hos transportföretag så är det kost och motion. Vi kan redan konstatera att sömnen påverkas, åtminstone om man kör långa resor eller jobbar varierade tider och där inkluderat natt. Men något som lätt glöms bort eller till och med prioriteras bort är fysisk aktivitet och bra mat. Jag vill uppmana till att man hittar lösningar som passar för en själv – kanske att man gör några squats och jumping jacks när man ändå stannar för att pausa. Vill man fokusera ännu mer på fysisk rörelse rekommenderar jag att man slänger med springskor och träningskläder i lastbilen eller bussen för att ta sig en joggingtur eller hitta ett närliggande gym.

När det kommer till mat så rekommenderar jag att ta med lätta mellanmål i bilen, så att man hela tiden kan fylla på med energi. Om det så är nötter, yoghurt med müsli eller en god smörgås. Kanske till och med att företaget kan hjälpa till med detta? Skicka med chaufförerna mellanmål eller till och med installera en minikyl i lastbilen där det alltid finns något bra att snacksa på längst vägen. Hur som, ni förstår min poäng!

Nu är klockan 17.21 och det är dags att gå hem för idag.

Trevlig kväll!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *