Hälsosamma chaufförer

Så var det måndag igen! Emellanåt tycker jag verkligen att det känns som att det bara är måndag och fredag, veckorna springer på och ibland är det svårt att hinna med. Under såna perioder brukar jag vara extra noga med att reflektera över dagen innan jag somnar på kvällen – en metod som kommit att bli min favorit är Bra boken som Mia Törnblom har myntat. Då skriver man tre saker som man gjort bra under dagen, tre saker man är tacksam över och tre saker man skulle behöva lite extra hjälp med. Jag brukar också lägga till tre saker jag ser fram emot nästa dag.

Detta gör att man upplever att tiden inte går lika fort, utan att man gör medvetna val och ser till att man har saker att se fram emot även under vardagarna.

Nog om det! Det jag tänkte skriva om idag är företagshälsa hos transportföretag. Ni som inte har jobbat på transportföretag och inte har någon insyn i hur en sådan organisation ser ut kanske ändå har upplevt stressade lastbilschaufförer på vägarna eller åkt med en busschaufför som var lite väl tung på gasen. Mycket av scenarion som dessa bygger helt enkelt på att chaufförerna har ett pressat schema och ska ta sig från A till B snabbast möjligt och undvika farthinder längst vägen.

Idag finns det restriktioner hur länge man får sitta bakom ratten som yrkeschaufför utan att ta rast, vilket är jättebra! Både för chaufförerna själva men också för andra trafikanter och medresenärer. Forskningen säger att är man allt för trött så går det att jämställa med att köra onykter.

Något som jag vill trycka på när det kommer till just företagshälsa hos transportföretag så är det kost och motion. Vi kan redan konstatera att sömnen påverkas, åtminstone om man kör långa resor eller jobbar varierade tider och där inkluderat natt. Men något som lätt glöms bort eller till och med prioriteras bort är fysisk aktivitet och bra mat. Jag vill uppmana till att man hittar lösningar som passar för en själv – kanske att man gör några squats och jumping jacks när man ändå stannar för att pausa. Vill man fokusera ännu mer på fysisk rörelse rekommenderar jag att man slänger med springskor och träningskläder i lastbilen eller bussen för att ta sig en joggingtur eller hitta ett närliggande gym.

När det kommer till mat så rekommenderar jag att ta med lätta mellanmål i bilen, så att man hela tiden kan fylla på med energi. Om det så är nötter, yoghurt med müsli eller en god smörgås. Kanske till och med att företaget kan hjälpa till med detta? Skicka med chaufförerna mellanmål eller till och med installera en minikyl i lastbilen där det alltid finns något bra att snacksa på längst vägen. Hur som, ni förstår min poäng!

Nu är klockan 17.21 och det är dags att gå hem för idag.

Trevlig kväll!

Vad är företagshälsovård?

Hej igen.

Så här om dagen satt jag och tänkte, vet alla människor vad företagshälsovården är för något? Är det lika lätt att veta vad det här är, så som att veta vad patroner till gräddsifon är?

Därför tänkte jag prata om varför företagshälsovård existerar och vad det fyller för funktion.

Idag är det ganska trendigt för företag att prata om välmående hos de anställda, men bortom det här trendiga beteendet finns det en stor fördel med anställda som mår bra på arbetsplatsen, det är viktigt att ha en frisk och arbetsför personal, för det kan påverka allt inom ditt företag, från lönsamhet, till tilliten från företagets kunder.

En annan viktig poäng kring varför det är viktigt med att ha frisk personal är att tyvärr, så finns det fler äldre än yngre på arbetsplatserna idag och alla kanske inte har levt ett jättehälsosamt liv. Det här har en stor betydelse i dagens arbetsliv, för att det ligger i allas intresse att ha välmående personer som presterar på topp. Därför är det viktigt med en gedigen och väl bearbetat arbetsmiljöarbete. Det är ju under ett sådant process som man kan agera när sjukdomen har kommit men framför allt är det här man kan hindra att saker uppstår och det är här som man kan förebygga hälsosamma vanor och hälsosamma medarbetare!

Så vad gör företagshälsovården? Ju, vi stöttar företag i genomförandet av sitt systematiska arbetsmiljöarbetet och vi finns där för att både hantera det förebyggandet men även det som bara inträffar och man inte har kontroll över. Vi som arbetar inom företagshälsovården har olika bakgrunder, vi är läkare, sjuksköterskor, sjukgymnaster men även personal som arbetat med arbetsmiljöarbetet från andra vinklar. Vi vill få ett brett på det hela, vi vill vara kompetenta nog för att kunna hantera vilken situation som helst.

Så, nu hoppas jag ni vet lite mer om vad företagshälsovård är för något!

Hej då!

Utbildning

Det är inte ett vanligt företeelse, men ibland så åker vi ut och föreläser på olika företag och olika skolor gällande vikten av ett starkt psykiskt välmående.

Det var just detta som jag gjorde hela förra veckan. Jag blev uppringd av vi kan kalla honom N från ett företag med 10 st medarbetare. N ville att jag skulle komma över att först göra en utvärdering av arbetsmiljön och sedan komma med förbättringsplan kring hur dom kan bli ännu bättre, starkare. Detta då med fokus på psykiskt välmående. När jag kom, rullade teamet verkligen ut Redcarpet för mig, det var ett väldigt mysigt familjärt företag jag hade sa foten på.

Första dagen skuggade jag det olika medarbetarna, en halvtimme var ungefär. Dom skulle alla arbeta på som dom alltid gjorde och jag skulle bara obemärkt observera dom. Vissa av dom märkte jag kände sig lite illa till mods. Men efter ett par minuter slappnade dom alla av. Jag observerade att flera avbrott skedde under dagen, då dom alla hade sin mejl öppen i ett av sina fönster, och att dom hade en aktiv Facebook chatt som plingade till mest hela tiden.

Dessa avbrott kan tänkas små, men i det hela är det en extrem tidstjuv. Varje gång man avbryter sin nuvarande tanke, så tar det upp till 10 minuter att komma tillbaka i samma arbetshastighet man hade innan avbrottet. Tänk då att du har upp till 30 sådana avbrott per arbetspass. Detta är extremt mycket oproduktiv tid och om man halkar efter i sitt arbete då bygger man också på stress. Stress som sedan följer en över i ens privatliv, vilket då i längden påverkar ens psyke.

Så som första steg rekommenderade jag cheferna att plocka bort chatten. Den behövs inte under arbetspasset och efter arbetspassat skall alla kunna släppa jobbet och slappna av. Är man då hela tiden uppkopplad då påverkar detta ens välmående.

Andra steget var att få medarbetarna att sätta en struktur för hur ofta dom kollar sina mejl. För det första behöver inte mejlen inte vara öppen hela tiden. Sen rekommenderade jag dom att ha bestämda tider när dom skulle öppna mejlen. Det räcker att kolla den två tre gånger om dagen.

Det var allt för denna gång. Ha en harmonisk helg mina vänner.

Sömn och stress

Hej

Så idag tänkte vi prata om hur viktigt det är med sömn och hur det kan vara ihopkopplad med stressen många upplever.

Det kanske inte är så obekant för er men vår sömn påverkar oss något otrolig och beroende på hur vi sover, så mår vi olika på vår vakna tid. Det finns en tydlig koppling mellan sömn och stress. Korrelationen säger att människor som inte sover ordentlig många timmar löper större risk för att få sjukdomar, bland dessa är stress inräknat där.

Sömn behövs för att kroppen ska läka sig själv, det är under natten som kroppen reparerar och bygger på nytt, det gäller både kroppen och hjärnan. Forskning har idag visat på att stress är relaterad sömn, ju mindre bra sömn, ju högre risk för att stress ska bli en åkomma. Dålig sömn kan vara det som triggar igång en mycket försämrad stress och som kan leda till att stress blir en sjukdom. Det är viktigt att poängtera att stress i sig inte behöver vara en sjukdom, vi alla blir stressade och det är en normal respons från kroppen för att kunna interagera med vår omgivning. Stress kan göra att vi presterar bättre men för mycket stress kan göra oss sjuka.

Så här kommer lite rådgivning, som exempelvis måttanpassade sängar, att sova i en säng som är gjord för dig ger dig bättre sömn. Det finns också så att man kan se en läkare och få sömnmediciner, dessa är att rekommendera ENDAST om läkaren tycker att de ska användas. Det finns bra med sömnövningar för att stabilisera sömnen, som att ta en varm dusch innan man lägger sig, dricka något varmt, numera att stänga av telefonen minst en halv timma innan det är läggdags, läsa en bok innan du somnar, för att nämna några.

Om du skulle ha problem med sömnen och stressen kontakta din närmaste vårdcentral.

Ha en fin jul!

Tankar som far ut.

Hej på er!

Vad kul att ni var många som verkade tycka om förra inlägget om ensamhet och att göra sånt som man själv mår bra av. Hoppas att ni tar till er av mina tips och försöker att implementera det i er vardag. Det försöker jag alltid att göra och har gjort det senaste året, det har faktiskt hjälpt mig mycket och har gjort att jag känner mig så mycket lugnare och inte lika stressad över FOMO, som man säger idag. FOMO står för Fear Of Missing Out och innebär helt enkelt att man är rädd att missa saker och känner sig stressad att hinna vara med överallt. Vilket senare leder till ångest när man ligger hemma och scrollar igenom sociala medier och ser allt det där roliga man gick miste om. Det viktiga här är att inse att man inte kan vara med på allt som händer runt omkring en och att man inte MÅSTE det bara för man ser alla andra göra “roliga saker hela tiden”. De flesta personer som använder sig av sociala medier lägger upp bilder på NÄR dom faktiskt gör någonting roligt. Inte när man ligger hemma i soffan och halvsover efter en dag av massa jobb. Det är den skeva bilden som ibland kan förgifta ens hjärna, och det är tråkigt, i vissa fall sorgligt när det “nya världen” påverkar en person så kraftigt att man inte känner att man klarar av det längre.. 

Min tanke var inte att skriva ett inlägg till om detta men så blir det lätt. Som jag skrev i det första inlägget som bara var ett “välkomst-inlägg” kommer den här bloggen vara skön att ha för att kunna berätta för er som är intresserade av hur ett jobb inom hälsovården kan se ut men också en blogg där vi kan få skriva av oss. Vi träffar mycket folk och vi får höra mycket problematik och historier, det gör att man samlar på sig mycket tankar. 

Nu till en sak som ni kanske kan hjälpa mig med? Fråga: Hur tar man bort färg från trä?

Jag råkade nämligen i morse skvätta färg från en markeringspenna på ett nytt bord här i kontoret.. Tips och hjälp mottages tacksamt haha…

Thought, Idea, Innovation, Imagination, Inspiration


Fredagstips

Välkomna tillbaka! Det är fredag eftermiddag och kunderna för dagen har kommit och gått. Det är en fantastisk blandning av människor man möter på en sådan här klinik och jag är så otroligt glad att jag har valt ett yrke med mycket mänsklig kontakt.

Senaste året har jag märkt en förändring på dem som kommer till oss och hur de förklarar problematiken i sina liv. Många förklarar det som att det upplevs att vänner och bekanta inte har lika mycket tid längre, att annat tar fokus och att dom känner sig lite bortglömda. De ser på sociala medier att andra är ute på roligheter och umgås, medan dom själva kanske sitter ensamma hemma. Det blir en allt större sorg hos personerna och skapar ett glapp i samhället.

Jag råder alla mina klienter att se över vilka dom följer på sociala medier och att välja tidpunkter på dagen då dom får scrolla igenom flödet i max fem minuter. Detta för att dom ska få distans till omvärlden och spara energi. Det vi ser i flödet är en summering av varje persons guldkorn i livet. Det vi sällan, men kanske mer nu än innan, får se är ju det varje person kämpar med och tycker är jobbigt i vardagen.

I Storbritannien är problematiken med ensamhet så stor att dom har fått sätta in en ensamhets-minister för att försöka lösa problemen. Jag hoppas inte att vi behöver hamna där i Sverige. Även om statistiken säger att hälften av alla svenskar bor i ensamhushåll.

Ett annat bekymmer jag märker hos allt fler är viljan till att stressa mindre och planera bättre, men att det inte genomsyras på arbetsplatser och i organisationer. Det ligger en stor trygghet i att veta vad som förväntas av en – både som anställd och medarbetare. Men har man då en chef eller ledningsgrupp som inte är tydliga med riktlinjer och förväntningar så skapar det onödig stress och framförallt en inre stress.

Så för att runda av veckan och gå över i harmonisk helganda, så vill jag ge er två tips: 1. försök att lägga undan mobilen så mycket som möjligt den här helgen. Fokusera på att lyssna på människorna du möter, känn efter vad maten smakar och var mer i nuet. 2. Skriv en lista på saker du vill veta från din chef eller dina medarbetare för att kunna göra ett bättre och mer stressfritt jobb. Vad skulle du vilja göra mer av och vad skulle du vilja göra mindre av?

Hoppas ni får en riktigt skön helg och att vi ses snart igen!